Marie Antoinette

Marie AntoinetteAz Elisabeth, és a Mozart! világszerte népszerű szerzőpárosának legújabb darabja egyfajta zenés történelem óra. A Marie Antoinette egy különleges, drámai musical szerelemről, cselszövésről, és a Nagy Francia Forradalomról. Megjelenik a híres nyaklánc-botrány, mely sokak szerint a forradalom kirobbanásának egyik látványos előzménye volt. Az eseményeket a címszereplő boldogtalan kirányné, Marie Antoinette (Vágó Bernadett) és egy nehéz sorsú szegény lány, Margrid Arnaud (Vágó Zsuzsi) történetén keresztül ismerhetjük meg. Míg a kirányné a palotában táncol, flörtöl, és a női szépség ikonikus megtestesítője, addig Margrid Párizs külvárosában tengeti sanyarú életét. Sorsuk végül Orleans hercegének (Homonnay Zsolt) politikai játszmái folytán fonódik össze. Mindketten halálosan szerelmesek lesznek a vonzó svéd grófba, Axel von Fersenbe (Horváth Dániel), mígnem Marie gyönyörű nyakát a kor nagy találmánya, a guillotine hasítja ketté, Margrid pedig a forradalom hősnője lesz. Az események mindkettejük jellemében döntő változásokat hoznak, közben pedig az is kiderül, hogy valójában féltestvérek. Két rendkívüli nő kétségeit, örömeit és szenvedéseit ismerhetjük meg a darab által.

A fordulatokban gazdag történet a XVIII. századi francia paloták lenyűgöző termei és az ínségtől szenvedő szegények vad világának kontrasztos, váltakozó képeiben elevenedik meg. A csőcselék forradalmi mámora, XVI. Lajos (Magócs Ottó) pipogyasága, a sajtó mindent felülíró hatalma mind kitűnő alapot szolgáltatnak Lévay Szilveszternek, hogy az olykor drámai, máskor finoman lírai melódiákból megalkossa ezt a kiváló musicalt.

Szinte magam elé képzelem KERO tanár urat, amint történelem tanárként a Marie Antoinette izgalmas történelmi körülményeiről beszél magával ragadó, lelkes és lelkesítő stílusában. A háborúk és nehézségek éhínségeket, nyomort hoznak Franciaországra. Az arisztokrácia, a király és a királyné nem foglalkoznak ezzel. XVI. Lajos képtelen úrrá lenni a helyzeten, ráadásul szórják a pénzt, fényűző életet élnek. Marie Antoinette szépséggel, divattal, bútorstílusokkal kapcsolatos érdeklődése nem olcsó mulatság. A forradalom, a lázadás elkerülhetetlen. Ennek során rengeteg személyes érdek kerül elő, köztük Orleans herceg trón utáni vágya. Ezt segíti, hogy Marie Antoinette osztrák hercegnő volt, így meglovagolható az idegengyűlölet.

A nyaklánc-botránnyal végrehajtják az egyik első, kidolgozott karaktergyilkosságot, a trágár bulvár sajtó pedig soha nem látott népszerűséggel gúnyolja az útjában állókat. Minderre külön okot ad Marie Antoinette és a svéd gróf, Axel von Fersen köztudott, személyes kapcsolata is. A feszültségek égig csapnak, a királyt és a kiránynét lefejezik, 40.000 embert küldenek guillotine alá, közel 200.000-et egyéb módon végeznek ki. A vezetőket, Danton-t és Robespierre-t később szintén “felfalja a forradalom”. A Bourbonok fehér lobogója és Párizs kék-vörös színű zászlajának egyesítése során kialakul a mai francia nemzeti trikolór, miközben Bécsben meghal Mozart, Rómában pedig végeznek az inkvizíció utolsó áldozatával. Ezalatt a szabadkőműves mozgalom minden országban egyre nagyobb teret nyer, Amerikában a függetlenségi háború után George Washington lesz az elnök, Stockholmban meggyilkolják Fersen gróf barátját, Gusztáv királyt, Verdi Álarcosbáljának eredeti hősét, mígnem Párizsban Napóleon át nem veszi a hatalmat és egészen Moszkváig hajtja a francia csapatokat.

Persze ezzel sincs vége, a Bourbonok visszaszerzik a trónt egészen az 1830-as forradalomig, ami után azonban a darab szempontjából is érdekes fordulat következik: 1830-tól az új király a Marie Antoinette című musical egyik főszereplőjének – aki egyébként döntő szerepet játszik a királynő halálában – Orleans hercegének a fia lesz! És hogy a helyzet még érdekesebb legyen, ennek az Orleans háznak a mai leszármazottja, aki Párizs grófja is egyben, mind a mai napig igényt formál a francia trónra!

Lenyűgöző bonyolultságú, összefüggésekben és mai értelmezhetőségben gazdag kor, amelynek tanulságai – úgy tűnik – nem évülnek el soha. Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi csodálatos játéka pedig az Operettszínház előadását teszi nehezen feledhetővé.

Az előadást kettős szereposztásban tűzte műsorára a színház. Az írásban hivatkozott szereplők az általam látott előadásban léptek színre.

Plakát: Budapesti Operettszínház
Szöveg: Kultúr Napló, KERO gondolatainak felhasználásával

Vélemény, hozzászólás?