Az ember drapériája

DrapériaEgy színdarab, ahol Ádám és Éva modellek, Lucifer féltékeny munkanélküli, az Úr pedig egy divatdiktátor nő. Madách Imre halálának 150. évfordulója alkalmából Az ember tragédiája egy vidám átiratából színdarab készült, ahol a nyelvezet és az alapfilozófia megtartásával a történet a ruhák és a design körül forog. A Matánch Írma: Az ember drapériája című darabot a MA Színház mutatta be november 30-án, az Akvárium Klubban.

Kíváncsian vártam a bemutatót, hiszen a profi színházi előadások mellett nagyon szeretem a “majdnem színház” hangulatot is. Szívesen veszek részt előadás próbákon, vizsgaelőadásokon, vagy éppen amatőr színtársulatok előadásain. A MA Színház egy induló színtársulat, mely az Aranyecset Művészeti Egyesület berkein belül, a múlt gyökereiből fejlődött ki, lépésről lépésre. Első bemutatójuk volt ez a darab, melynek írója, és egyben a színtársulat szervezője is Károlyfi Zsófia.

Az írónő az előadás után a darab születéséről elmondta, hogy valójában nem is állt szándékában színdarabot írni, mindössze csak játszott. Játszott a szavakkal, mint oly sokan teszik ezt az irodalomban. Alapul vette Madách Imre: Az ember tragédiája című művét, és rájött, hogy ha bizonyos szavakat kicserél benne, akkor a szöveg egészen más értelmet nyer, és rá lehet vonatkoztatni a divatra, az öltözködésre.

Az ember drapériájaCsak néhány példát kiragadva, az eredeti mű részlete, és a belőle készült átirat szövege:

“Ki a végetlen űrt kimérted,
Anyagot alkotván beléje,”

“Ki a végből az anyagot kimérted,
ruhákat alkotván belőle”

Vagy egy másik helyen:

“…A család s tulajdon
Lesz a világnak kettes mozgatója,
Melytől minden kéj s kín születni fog.
És e két eszme nő majd szüntelen,
Amíg belőle hon lesz és ipar,”

“A ruha és a fekhely
Lesz világotok kettős mozgatója,
Csak a színhely fog változni
Amíg belőle hon lesz és ipar”

Károlyfi Zsófia összegyűjtötte a mű azon részeit, ahol ez a játék működött, és így született meg ez a színdarab, csak úgy, az asztalfióknak. Majd pedig adódott az alkalom, hogy az eredeti szerző, Madách Imre halálának 150. évfordulóján méltó megemlékezés lehetne, ha ez a darab az érdeklődő nézők elé kerülhetne.

A szereplők toborzását még maga a szerző végezte. Nem tudom, hogy tudatos koncepció eredménye, vagy csak így alakította az élet, de én nagy pozitívumnak értékeltem a szereplők kiválasztásánál, hogy bár a darab modellekről, öltözködésről (is) szól, nem volt szempont az általam inkább kórosnak ítélt modell alkat bemutatása. Az Éva szerepét játszó Palaics Eszter nőiessége százszor inkább volna való a kifutókra, mint a torz mintául szolgáló anorexiás lányok. Eszter egyébként nagyon ügyes és tehetséges a színjátszásban is. Ha kedve tartja, érdemes volna egy színiiskolában tovább fejleszteni képességeit. Talán nem az SZFE a cél, ott úgyis csak a személyiségétől akarnák megfosztani, de annyi jó nevű tanodánk van! Szeretném még kiemelni Lucifer, illetve esetünkben Luc Ferenc szerepében Preszter Áront, akiben szintén látom a lehetőséget. Néhány színpadi beszéd óra sokat segítene abban, hogy a következő előadásban még jobb lehessen.

Dicséretes a többi szereplő munkája is, ahogy a rengeteg átöltözéssel és összetett szerepekkel tarkított darabban helyt állnak, és mindemellett még a színház körüli egyéb teendőket is ellátják. Ha a sminkest, a stylistot, vagy éppen a műszaki kérdések megoldóit keressük, őket is a társulat tagjai között találjuk. Ha éppen nem a színpadon vannak, az előadás körüli egyéb tennivalókkal foglalkoznak. Azúr (az Úr) szerepében Benkő Erzsébetet láthattuk, Ádámot Pászti Péter alakította. Jenny szerepében Tájcsnek Évit, Helene megformálójaként pedig Táibl Esztert csodálhatta meg a közönség. Szab Ottót Sziráki Krisztián, Szab Olgát Bozzay Ágnes, Férc Elmát Gönci Zsófi alakította. Gombos Tündét szintén Tájcsnek Évi játszotta. Sziráki Krisztiánt is láthattuk még más szerepekben, hiszen ő alakította Azzurrót, a Fegyőrt és a Prédikátort is, illetve Bozzay Ágnessel és Nagy Zoltánnal ők alkották a Népet is. Azzal a Nagy Zoltánnal, aki a társaság fotósa és kellékese is. Viktória szerepében Gönci Zsófit láthattuk.

Károlyfi Zsófia a szereplők betanítását, a darab rendezését már nem akarta magára vállalni, úgy érezte, erre nála alkalmasabb embert kell keresnie. Így esett a választás Vámos Vicára, aki miután elolvasta a szövegkönyvet, elvállalta a kihívást. Előadóművészi tapasztalatait felhasználva folyamatosan segíti a csapat munkáját, rendezőként részt vett az előadás megvalósításában. Szakmai mentorkén Félix László volt mellette.  A táncok koreográfiáját Nemesvári Krisztina alkotta meg.

És hogy a darab tényleg a ruhák körül foroghasson, a Margaret Brand biztosította márkás kollekcióit. Dolce Gabbana, Boss, Versace, Armani ruhákat viselhettek a darab szereplői. Hangulatos és érdekes bemutatót láthattunk, méltó megünneplését Madách Imre évfordulójának. Bízom benne, hogy a társulat együtt marad, és még további bemutatókkal lépnek közönségük elé.

Szöveg: Kultúr Napló
Fotó: www.maszinhaz.hu
A MA Színház 2014. november 30-i bemutató előadása alapján.

Vélemény, hozzászólás?